“مجلة عود”.. تقدم نصائح للأم المصرية تساعدها على تحضير “اللانش بوكس” بطريقة جديدة ومميزة

مونيا أحمد 

كتير من الأمهات تقع في حيرة بسبب وجبات الاطفال في ” اللانش بوكس”، حيث تحرص الأمهات المصرية دئمًا على  تجدد وإبتكار طرق غير تقليدية لتحضير الوجبات حتي يجذب اطفالها ويقوموا بأكلة كاملاً.

وحرصت “مجلة عود”، على اجراء حوار مع الأم المبدعة “اية حكيم” وذلك لعرض  أفضل وأسهل الطرق الجديدة والتي تناسب الأطفال والكبار لتحضير “اللانش بوكس”.

‎١-من أين جاءت لكي الفكرة؟

‎أجابت ايه، قائلة” الفكرة جاءت لي من خلال أصحابي والأمهات اللي بشوف ‎البوستات يتاعهم على “الفيس بوك”، وبلاقى معاناتهم في أن هما مش لاقين افكار جديدة تجذب الاطفال لأكل “الانش بوكس” فاقترحت عليا واحداة صاحبتى انى اصور الانش بوكس بتاع بنتى علشان اقدر اساعدها واساعد بقية اصحابنا فى انها تلاقى افكار جديدة”.

‎٢-أهم شيء لابد أن يكون داخل “اللانش بوكس”؟

‎أكدت أيه أنه لابد أن يشمل الجزء الأساسي مثل السندوتش التي يحبها الطفل ويفضل يكون فيه بروتين سواء نباتي او حيواني ونوع من النشويات أساسي جدا جدا بالإضافة إلى صنف خضار وصنف فاكهة لتكون وجبة غذائية مكتملة العناصر.

‎٣-هل تناسق الالوان يكون تأثير على الطفل لكي يتناول الواجبة كلها؟

‎أوضحت حكيم، أنه اكتر حاجة بتجذب انتباه الأطفال عليها الاطفال الألوان وده بيحفزهم جدا على انهم ياكلوا وجبتهم والدليل على كده أن الطفل لما بتساليه ايه اكتر لون مفضل ليك غالبا بتكون اجابتهم انه بيحب اكتر من لون ويمكن كمان يقول كل الالوان.

‎٤-من وجه نظرك أيهما أفضل اللانش بوكس ولا أكياس السندوتشات؟

‎قالت أيه حكيم، إن كل جيل وله طريقته بمعنيالجيل اللى موجود حاليًا بيعتمد على “الانش بوكس” ومن وجه نظري هو الافضل لان بيكون عندك الفرصة انك تجذبى الطفل للوجبة بتنوع الالوان والعناصر اللي موجودة في نفس المكان، والميزة أن في تنوع في اللانش بوكس وفي أسعاره.

‎٥-هل محدودي الدخل يقدروا يعملوا لانش بوكس زي الموجود في الصور؟

اكيد طبعاً، الام ممكن تاخد الفكرة وتنفذها باللي متوفر عندها في البيت مش لازم نفس بالضبط صنف الفاكهة او الخضار هي تعمل باللى متوفر عندها ومع الوقت هى نفسها هتبدع وتعمل افكار جديدة.

شارك المقال وأخبر به أصدقائك الآن

الوسوم

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Fill out this field
Fill out this field
الرجاء إدخال عنوان بريد إلكتروني صالح.

اقرأ أيضاً

القائمة